Thailand dag 3 - Reisverslag uit Ban Tha Manao, Thailand van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu Thailand dag 3 - Reisverslag uit Ban Tha Manao, Thailand van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu

Thailand dag 3

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

10 Mei 2016 | Thailand, Ban Tha Manao

Na het ontbijt om 7:00 uur vertrek. Op weg naar de drijvende markt. De boot scheurde over het water, pas toen de kramen in zicht kwamen minderdd de schipper vaart. Van alles te koop, van groente en fruit tot nieuwe kranen. Wat een indrukkken. Na de drijvende markt de kleine markt aan de wal op. Natuurlijk zijn we onderweg geflitst. Nu op een leuke manier. Lisette en ik op een bordje met Thaise drijvende markt. Wonder boven wonder is de foto echt leuk dus gekocht voor 150 TBath. Geld moet rollen niet waar? nou ja, hier waait het eerder uit je portemonnee. Hier is het erg warm en waait bet enigszins, wasrdoor er een föhn wind ontstaat. Peter onze gids had ons de weg verteld naar Enjoy, een heerlijk koffie tentje. Nou piepklein maar de koffie is erg lekker. Hij had ook het postzegelvrouwtje genoemd. wij konden haar niet vinden en dst klopte want ze zat even ergens anders, maar Peter zal Peter niet zijn om haar te vragen langs te komen. Jawel, ze kwsm, met postzegels en tigerbalsem. 3 potjes voor 100 TBath. hihi dat is 2, 50. Dus kunnen we lekker smeren, als we thuis komen. Hier is het warm genoeg zodst de spieren geen tigerbalsem nodig hebben.
Na de koffie brsvht de bus ons naar de rivier de Kwai. De warme lunch stond in buffetvorm voor ons klaar op een drijvend restaurant wat door een trekboot naar de Brug over de rivier de Kwai heeft gebracht. Ja, daar wordt ik dan stil van. Al is de film een gefantaseerd verhaal, de wasrheid is nog harder geweest om de Birma spoorlijn ge bouwen door krijgsgevangenen is gebouwd. Stenen hakken uit de rotsen omdat de trein er langs moet. Diezelfde brokstukken moeten dan klein gehakt worden om als ondergrkond te gebruiken voor de treinrails. Verschrikkelijk veel slachtoffers heeft het gekost. Dankzij een Nederlandse hoge militair is er veel gedocumenteerd, zodat in het museum veel te vertellen is. Ook een Nederlandse militair heeft tekeningen gemaakt. Een Engelse fotograaf en cameraman hebben beelden gemakt die zijn bewaard. Het museum ligt aan de overkant van de militaire begraafplaats waar heel veel gesneuvelde krijgsgevangenen liggen. Twee blokken vol met Nederlandse mannen. 2 jaar geleden is er een gedenksteen gekomen voor de Nederlandse gesneuvelden waarvan geen stoffelijk overschot is gevonden. Alle namen staan erop. Onze reisleider Peter mocht de groep nabestaanden begeleiden en dat was voor allen zeer emotioneel. We hebben de treinbrug ook belopen. De bus heeft ons naar een stationnetje gebracht waarna we 5 haltes verder weer uitgestapt zijn. Onderweg over de houtentreinbrug gereden. Diep respect voor alle mensen die hieraan gewerkt hebben en die voor onze vrijheid zijn gestorven. Vandaag was het dus een zeer indrukwekkende dag.

Vanavond lekker in het hotel met alle gasten eten en weer lekker op tijd naar bed want ook morgen vertrekken we om 7:00 uur. Dan naar Pachanalok. Op avond fietsen door de rijstvelden, karaoke en andere leuke dingen.
Foto's komen wat later omdat mijn telefoon gecrasht is en ik nu per mail van Lisette foto's aangeleverd krijg. Ook wel weer een luxe positie.