Ouarzazate - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu Ouarzazate - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu

Ouarzazate

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

26 Mei 2018 | Marokko, Ouarzazate

Vanmorgen eerst goed ontbeten. Daarna onze koffer in het kofferruim geladen. Ook de strandtas met mijn nieuwe karpet. Twijfel is er nig wel. Heb ik er goed aan gedaan? Staat het wel? Past het wel? Irma, die ook een karpet heeft gekocht, heeft er slecht van geslapen. Deze twijfel us sims lastig maar het heeft muj wel gebracht waar ik nu ben. Weloverwogen keuzes en wees eerlijk, wat heb ik het goed. 2 gewéldige kinderen en financieel niks te klagen.

Vandaag op weg naar Ouarzazate. Rijdend door ijzerrijk landschap. Rood gekleurd, net als de huizen. Wat mij opvalt is dat het door get weer stoffug us maar verder schone steden en dorpen. Uitzonderi gen daargelaten natuurlijk.
De gebouwen zijn ook afgewerkt en netjes. Echt anders als un de landen waar ik ook vakantie geb gevierd.
Families leven hier bijelkaar in een Kasbah. Meestal Berber families. De mensen leven can het land, de handel en een beetje Tourisme. Marokko is nig nuet zo ingesteldnop tourisme. De voruge Koning vond dat de mensen daar lui van werden. De huidige Koning ziet er wel week in en heeft tot doel gesteld in 2020 20 mijoen toeristen naar Marokko te halen. Als je dan weet dat Ansterdam dat alleen al krijgt us het een begin voor zo'n groot land. Onze reisgids heeft wel ideeën en geeft ook aan dat de Minister van Tourisme er weinig van weet. Hij hoopt dat het beter wordt. Hij is ook leraar en al 21 jaar Cultureel gids zodat hij er wel een goede kujk op heeft.

Rijdend door de Dadesvallei hebben wij verschillende fotomomentjes gegad zoals Youssef dat zo mooi verteld. Is geen grapje, is geschiedenis en dan krijgen wij uitleg hoe het zit of is geweest. De dadesvallei is een verlengde van de Grand Canyon. De aardplaten zaten ooit aan elkaar.
Hij verteld over het Hoge Atlasgebergte wat nig steeds verhoogd en van het anti-atlasgebergte wat steeds iets zakt.

Hij verteld hoe het is in Marokko als je wilt scheiden en welke consequenties het heeft tegenwoordig. Uit wraak laten vrouwen het lang duren en gedurende de scheidinsperiide is de man verplicht alimentatie te betalen. If he get nu hebt of niet. Klaagt de vrouw erover? Dan haalt de politie je op en kun je 1 maand naar de gevangenis. Tot 5 jaar toe. Mannen bedenken zich daarom nu wel 2 keer of ze wel willen trouwen. Samenwonen mag niet in Marokko. Dat valt onder de prostitutie wet. Je wirst dan beiden opgepakt en in de gevangenis gezet. Soms wirdt get stil gehpuden maar heel vaak wordt get verraden en dan heb je gelijk een strafblad, waar je nooit meer vanaf komt.
De werkgelegenheid is goed in Marokko. Je wordt ook gestimuleert te investeren en je wirst daarin ondersteunt door de regering met geld en adviseurs. Als je een goed plan hebt leg je 10% in en de rest is subsidiabel. Ook voor buitenlanders.