Rabat - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu Rabat - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Evelyn Krikke - WaarBenJij.nu

Rabat

Blijf op de hoogte en volg Evelyn

22 Mei 2018 | Marokko, Casablanca

Pinkstermaandag na ontbijt vertrokken naar de Moskee Hassan de 2de. Voorzien van een schienetasje en een toegangssticker gingennwij op kousenvoeten de moskee in. Youssef stelde ons voor aan Aisha onze Engelssprekende gids in de Moskee. In zes haar is hij gebouwd van 1987 tot en met 1994. 24/7 in shifts. Vaklieden en leerlingen die werkloos waren en eindigeden als vakkracht hebben de "buitenkant" in 17 maanden gebouwd en de versiering in de rest van de tijd gemaakt. 7 hectare waarvan 2 boven de oceaan, dit vanwege een vers uit de Koran die Hassan de 2de had geinspireerd om de Moskee te laten bouwen. In totaal kunnen er 200.000 mensen hun gebeden doen. Cederhouten plafond wat, net als de Arena open geschoven kan worden. Sony heeft de geluidsinstallatie verzorgd en verstopt in de zuilen en het pleisterwerk. In de Moskee een water roulatie die ook in de Moskee een soort rivier maakt. Kortom het was een geweldig staaltje vakwerk wat wij te zien kregen.
Na de Moskee zijn wij naar een grote shoppingwall gegaan waar we ons kondeb vergapen aan Yves Saint Lauren en vele andere kostbare merken. Wij zijn overstag gegaan bij de theewinkel. Prachtig geurende thee in een nog veel mooier blik. 15.00 euro us heel veel geld maar zo kunnen wij thuis obze reis herbeleven op een chique manier. Bij de thee hoort natuurlijk iets lekkers. In Marokke heb je veel zoete koekjes. De Fransen hebben de macaron ook naar Marokko gebracht zodat wij een wel zeer exclusieve macaron hebben gekocht die helemaal alleen in een prachtig doosje, jawel in vloei, is verpakt. Kijken en zelf niks drinken is ook zo wat dus een kop koffie gedronken met andere reisgenoten. Gezellig nadien door de mall geslenterd waar wij even later een aquarium zagen met oa een haai.
Deze pauze was een voorafje voor ons bezoek aan de Medina Casablanca. Het is net een oude Griekse binnenstad. Wit met aqua blauw.
Dit was een heerlijke dag die interruptie had toennwij zaten te wachten op het diner. 20.00 diner en om 20.30 was alleen de bestelling voor de drankjes opgenomen en de cola was al op. Daar hadden wij geen zin meer in aan onze tafel en wij zijn opgestaan om buiten de deur te gaan eten. De gids van de andere groep heeft ons binnen gehpuden omdat hij het te gevaarlijk vond op straat. Vanwege de Ramadan eten de mense van het land tussen 19.00 en 20.30 uur. De straten zijn uitgestorven en het politie apparaat ligt ook stol net als het sociale leven en de restaurants. De enigen die op straat zijn zijn mensen van kwade zin en tieristen die denken dat het wel meevalt. Dus ja bij die onnozelen wilden wij niet horen zodat wij gedwee weer aan tafel gingen zitten. De gids had inze gids gebeld en met het personeel gesproken. Zo hadden wij wel efdect van onze actie want wij kregen vanaf dat moment alles als eerste aan tafel. Natafelend van het slechte eten wildennwij toch graag nog ergens een afzakkertje halen dus zijn wij onder mijn "begeleiding " door Casablanca gelopen en hebben geen alcohol kunnen vinden maar wel een koffie tentje qat qij onveilig hebben gemaakt. Het was fijn om met elkaar te zijn want de stad heedt heel veel migranten uit Senegal die naar Europa willen en daar van alles verkopen. Wat ook opvielnis dat 98 procent van de mensen op straat man was. Samen waren wij er niet erg prettig doorheen gewandeld met onze blonde koppies. Toen lekker slapen? Nou nee de bedden lagen verschrikkelijk dus gebroken na 5 uurtjes doezelen weer aan het ontbijt op weg naar Meknes en Fes.